««« Avalehele |
|
---|---|
Narva Arhitektuuri ja Linna Planeerimise Amet |
|
Üldplaneering | Detailplaneeringud | Arhitektuuri võistlus | Fotogalerii | Linna ehituspõhikiri | Geodeesia | Kaart | Kontakt | | |
Eelnõu Ehitusmäärus 2006. (est) Ehitusseadus Planeerimisseadus 24. 09.1997.a.
nr. 20/15 Narva
linna Ehituspõhikirja kinnitamise
kohta Kuulanud
ära
Arhitektuuri ja Linna Planeerimise Ameti linnaarhitekti
k.t. I.Vahramejeva
informatsiooni, Linnavolikogu
m ä ä
r a b: 1.
Kinnitada Narva linna Ehituspõhikiri (lisatud). 2.
Käesolev
määrus jõustub
pärast selle
avaldamist trükis
seadusega ettenähtud korras. Alus:
KOKS § 6 p. 1. Anatoli Paal Esimees Kinnitatud Narva linnavolikogu määrusega nr. 20/15
24.09.1997.a. määrustega sisseviidud
muudatused nr.102/47 19.05.1999.a. ja nr.109/49
30.06.1999.a. NARVA
LINNA EHITUSPÕHIKIRI 1
osa. ÜLDOSa 1.
ptk. Üldsätted. 1.1
Käesoleva määruse eesmärk on korraldada planeerimis- ja ehitusseaduse
(RT I 1995, 59,
1006) ja sellega kaasnevate teiste õigusaktide rakendamist Narva linna
territooriumil ning linna omavalitsusesiseste ülesannete jaotust. 1.2
Narva linna ehituspoliitika kujundajaks on linnavolikogu, kelle pädevusse
kuulub: 1.2.1
linna üldise ehituspoliitika suunamine lähtudes linna arengukavast; 1.2.2
käesoleva määruse kinnitamine, muutmine ja tühistamine; 1.2.3
üldplaneeringu lähteülesande kinnitamine, korrigeerimine ja
annulleerimine; 1.2.4
arhitektuurilise planeeringu lähteülesande kinnitamine üldplaneeringu
koostamiseks; 1.2.5
kehtivat üldplaneeringut muutvate detailplaneeringute
kehtestamine; 1.2.6
detailplaneeringute tühistamine; 1.2.7
muude käesolevas määruses ja õigusaktides
sätestatud ülesannete täitmine. 1.3
Narva linna ehituspoliitika elluviijaks on linnavalitsus, kelle pädevuses
on: 1.3.1
planeeringute ja nende lähteülesannete koostamine; 1.3.2
detailplaneeringute kehtestamine; 1.3.3
muude käesolevas määruses ja teistes õigusaktides
sätestatud ülesannete täitmine. II osa.
Maa-alade
planeerimine 2. ptk.
Mõisted ja
üldsätted. Üldplaneering. 2.1
Üldplaneering ja planeering, mis koostatakse kogu linna territooriumi
või linna osa kohta. 2.2
Üldplaneering on linnale kohustuslik. 2.3
Üldplaneeringu ülesanded on: 1)
territoriaal-majandusliku arengu põhisuundade kavandamine; 2)
kestva ja säästva arengu tingimuste määratlemine ning sidumine
territoriaal-majandusliku arenguga; 3)
maakonnaplaneeringus antud tiheasustuse ja hajaasustuse piiri täpsustamine
või määramine, kui kehtestatud maakonnaplaneering puudub; 4)
väärtuslike põllumaade, maastike ja looduskoosluste säilitamiseks
vajalike tingimuste kehtestamine ning kasutamistingimuste määratlemine; 5)
maa- ja veealade üldiste kasutamis- ja ehitustingimuste kehtestamine; 6)
territooriumi funktsionaalne tsoneerimine, mis määrab territooriumi või
selle osa kasutamise
juhtfunktsiooni; 2 7)
põhiliste teede ja tänavate, raudteede, sadamate ja lennuväljade
asukoha ning liikluskorralduse üldiste põhimõtete määramine; 8)
põhiliste tehnovõrkude trasside ja tehnorajatiste asukoha
määramine; 9)
puhke- ja virgestusalade määramine; 10)
ranna ja kalda ulatuse täpsustamine; 11)
muinsuskaitse-, looduskaitse- ja muude kaitsealuste alade ja objektide
ning kasutamistingimuste arvestamine planeeringus vastavalt kehtestatud
kaitse-eeskirjadele või põhimäärustele
ja vajadusel ettepanekute tegemine kaitse-eeskirjade või
põhimääruste täpsustamiseks; 12)
vajadusel ettepanekute tegemine maa-alade ja üksikobjektide kaitse alla
võtmiseks; 13)
riigikaitseliste maa-alade määramine; 14)
vajadusel ettepanekute tegemine kehtiva maakonnaplaneeringu muutmiseks. 2.4
Kehtestatud üldplaneering on aluseks detailplaneeringutele ja
maakorraldusele hajaasustuses. 2.5
Üldplaneeringus sätestatakse detailplaneeringute koostamise vajadus ja järjestus
ning näidatakse majanduslikud võimalused üldplaneeringu elluviimiseks. 3.ptk.
Detailplaneering. 3.1
Detailplaneering on planeering, mis koostatakse linna territooriumi väiksema
osa kohta ja mis on lähiaastate ehitustegevuse aluseks. 3.2
Detailplaneeringuga määratakse; 1)
planeeritava ala kruntideks jaotamine; 2)
krundi ehitusõigus; 3)
tänavate maa-alad ja liikluskorralduse põhimõtted; 4)
haljastus ja heakorrastus; 5)
ehitistevahelised kujad (kuja on ehitise lubatud väikseim vahekaugus); 6)
tehnovõrkude- ja rajatiste paigutus; 7)
keskkonnakaitse abinõud; 8)
maakasutuse ja ehitamise erinõuded kaitsealadel ja kaitsealustel
objektidel vastavalt kaitstavate
loodusobjektide seadusele (RT I 1994, 46, 773), muinsuskaitseseadusele (RT I
1994, 24, 391) ja teistele seadustele ja nende seaduste alusel kehtestatud
kaitse-eeskirjadele, põhimäärustele, kaitsekohustuse teatistele või muudele
kasutamistingimustele, samuti ettepanekute tegemine kaitse-eeskirjade, põhimääruste
ja muude kasutamistingimuste täpsustamine; 9)
vajadusel ettepanekud maa-alade ja objektide kaitse alla võtmiseks; 10)
olulisemad arhitektuurinõuded ehitistele; 11)
servituutide vajadus; 12)
riigikaitselised maa-alad; 13)
muud seadustest tulenevad kinnisomandi kitsendused. 3.3
Ajalooliselt väljakujunenud krundi- ja hoonestusstruktuuriga, linna
arengu erinevatel etappidel kujunenud arhitektuuriliste ansamblitega
ning tehnovõrkudega varustatud piirkondades, mille kohta kehtiv
detailplaneering puudub,võib linnavalitsus kehtestada detailplaneeringu käesolevas
punktis sätestatust väiksemas mahus tingimusel, et see ei lähe vastuollu
kehtiva üldplaneeringuga. 3 3.4
Krunt on ehitamiseks mõeldud piiritletud maatükk tiheasustuses või
detailplaneeringu kohustusega aladel hajaasustuses. 3.5
Krundi ehitusõigus sisaldab: 1)
krundi kasutamise sihtotstarvet; 2)
lubatud ehitiste arvu krundil; 3)
ehitiste lubatud suurimat ehitusalust pinda; 4)
ehitiste lubatud kõrgust. 3.6
Detailplaneeringuga võib teha ettepaneku kehtiva üldplaneeringu
muutmiseks. 3.7
Kehtestatud detailplaneering on aluseks ehitiste projekteerimisele ja
uute kinnistute moodustamisele ning olemasolevate kinnistute piiride muutmisele
tiheasustuses ja detailplaneerimise kohustusega aladel hajaasustuses. 3.8
Kohalik omavalitsus võib nõuda detailplaneeringule illustreerivate
jooniste või makettide lisamist, et muuta planeering arusaadavamaks
avalikustamises ja otsustamises osalejatele. 3.9
Naaberkruntide piire võib muuta ilma detailplaneeringut koostamata, kui
piiride muutmine ei too endaga kaasa krundi ehitusõiguse ja seniste
kasutamistingimuste muutmist ning toimub naabrite kokkuleppel. 3.10
Kui krundi suuruse ja piiride muutmine toimub maaomaniku või kasutaja
taotlusel, on linnavalitsusel õigus sisse nõuda krundi suuruse muutmise
dokumentide vormistamisega kaasnevad kulutused. 3.11
Detailplaneeringute koostamisel arvestatakse kehtivaid tervisekaitse,
keskkonnakaitse, riigikaitse, tuleohutuse ning muid seadusi
ja norme. 4.ptk.
Planeeringute koostamine ja
avalikkuse osalemine
selles. 4.1
Üldplaneeringute koostamist korraldab linnavalitsus Arhitektuuri ja Linna
Planeerimise Ameti (edaspidi arhitektuuriamet) kaudu ning seda koordineerivad
maavalitsus ja
keskkonnaministeerium. 4.2
Üldplaneeringu lähteülesande koostab arhitektuuriamet , kooskõlastab
linnaehitusnõukogu ja kinnitab Narva linnavolikogu. 4.3
Üldplaneeringu lähteülesandega määratakse kindlaks üldplaneeringu
graafilise osa koosseis ja maht. 4.4
Detailplaneeringu koostamist korraldab arhitektuuriamet. 4.5
Detailplaneeringu lähteülesande koostab arhitektuuriamet
Narva linnaehitusnõukogu ettepanekute alusel, kooskõlastab
linnavalitsus ja kinnitab linnavolikogu. 4.6
Detailplaneeringu lähteülesandega
määratakse kindlaks detailplaneeringu graafilise osa koosseis. 4.7
Piirkondade, mis oma asukohalt sobivad
aiamajade ja suvilate ümberehitamiseks eramuteks, detailplaneeringu koostamise
vajaduse otsustab linnavalitsus linnaehitusnõukogu ja
Arhitektuuriameti ettepanekul. 4.8
Arhitektuuriamet võib sõlmida lepingu detailplaneeringu koostamise ja
finantseerimise õiguse andmiseks kinnisasja omanikule
või teisele isikule, kes on huvitatud vastava maa-ala kohta
detailplaneeringu koostamisest. 4 4.9
Linnavalitsus informeerib avalikkust kavatsetavatest üld- ja
detailplaneeringutest kohalike ja
maakondlike massiteabevahendite kaudu
vähemalt kord aastas või vahetult enne üld- ja detailplaneeringutega seotud
kavatsuste realiseerimisele asumist. 4.10 Arhitektuuriamet tutvustab iga linnavalitsuse poolt
algatatud planeeringu eesmärki kohalikes massiteabevahendites kuu aja jooksul pärast
planeeringu algatamise otsuse tegemist. 4.11
Kui algatatav detailplaneering võib kaasa tuua kinnisasja sundvõõrandamise
vajaduse, senise maakasutuse või krundi ehitusõiguse muutmise, teatab
arhitektuuriamet tähitud kirjaga detailplaneeringu algatamisest vastava
kinnisasja omanikule kahe nädala
jooksul arvates planeeringu algatamise otsuse tegemise päevast. 4.12
Planeeringut võivad koostada või selle koostamist juhtida vastavate
erialade kõrgharidusega spetsialistid, kellele planeeringu koostamist
korraldav arhitektuuriamet või kinnisasja omanik on planeeringu
koostamise ülesandeks teinud. 4.13
Planeeringu koostamiseks vajalikku informatsiooni on planeeringualal
asuvad või planeeringuala kohta käivat informatsiooni valdavad isikud
kohustatud tasuta andma planeeringu koostamist korraldavale arhitektuuriametile
või selleks volitatud planeeringu
koostajale. 4.14
Arhitektuuriamet on kohustatud
korraldama ja tagama planeeringu koostamise käigus kogutud informatsiooni ja
materjalide säilimise ja kättesaadavuse huvitatud isikutele arhitektuuriameti
arhiivis. 4.15
Linnavalitsus võib kehtestada planeeringu koostamise ajal ajutise
ehituskeelu planeeringualal või selle osal, kui algatatud planeeringud muudavad
selle maa-ala varem kehtestatud detailplaneeringut, sellega määratletud
maakasutus- ja ehitustingimusi ning krundi ehitusõigust. Ajutine ehituskeeld
hakkab kehtima planeeringu lähteülesande kinnitamisest. 4.16
Ajutise ehituskeelu võib kinnitada kuni kaheks aastaks. 4.17
Ajutine ehituskeeld ei laiene ehitisele, millele on antud ehitusluba enne
keelu kehtestamist. 4.18
Ajutine ehituskeeld tehakse tähitud kirjaga teatavaks kinnisasja
omanikule, keda ehituskeeld puudutab, kahe nädala jooksul arvates ehituskeelu
otsuse tegemise päevast
arhitektuuriameti poolt. 4.19
Planeeringute koostamisse kaasatakse planeeringuala kinnisasjade omanikud,
elanikud ja teised huvitatud isikud. Planeeringu lähteseisukohtade ja
eskiislahenduste tutvustamiseks korraldab arhitektuuriamet avalikke arutelusid. 4.20
Üldplaneering koostatakse koostöös kohalike omavalitsustega ja
maavalitsusega. 4.21
Enne avalikku väljapanekut kooskõlastatakse üldplaneering
planeeringuala naabrusesse jäävate
ja planeeringualaga piirnevate kohalike omavalitsustega. 4.22
Kui planeeringualal asuvad riikliku kaitse all olevad mälestised,
loodus- või muud objektid või planeeringuga tehakse ettepanek nende kaitse
alla võtmiseks või kui planeeringualal asub riigi omandisse kuuluv maavara või
altkaevandatud maa-ala, kooskõlastatakse planeeringud riigi vastava ameti või
inspektsooniga. 4.23
Järelevalvet teostav maavalitsus määrab planeeringu teiste kooskõlastuste
vajaduse, mis tuleb hankida enne planeeringu avalikku väljapanekut. 5 4.24
Pärast volikogu ja linnavalitsuse otsust planeeringu vastuvõtmise kohta
korraldab arhitektuuriamet planeeringu
avaliku väljapaneku. 4.25
Kui planeering võib tuua kaasa sundvöörandamise vajaduse, muudab
senist maakasutust või krundi
ehitusõigust, teatab arhitektuuriamet tähitud kirjaga vastava kinnisasja
omanikule avalikust väljapanekust hiljemalt kaks nädalat enne avaliku väljapaneku
algust. 4.26
Arhitektuuriamet teatab kohalikes ja maakonna massiteabevahendites
avaliku väljapaneku koha, alguse ja kestuse hiljemalt nädal
enne avaliku väljapaneku algust. 4.27
Avaliku väljapaneku ajal peab olema tagatud huvitatud isikute juurdepääs
kõigile planeeringuga seotud materjalidele ja infole, mis on planeeringu
koostamist korraldava linnavalitsuse käsutuses,
välja arvatud riigisaladusteks tunnistatud info. 4.28
Avaliku väljapaneku kestus on detailplaneeringutel kaks nädalat ja üldplaneeringutel
neli nädalat. 4.29
Planeeringuala kinnisasja omanikel, Narva linna elanikel ja teistel
isikutel on õigus avaliku väljapaneku
kestel esitada parandusi ja täiendusi ning vaidlustada planeeringut. 4.30
Kirjalikele ettepanekutele vastab arhitektuuriamet
tähitud kirjaga nelja nädala jooksul pärast
avaliku väljapaneku lõppemist. 4.31
Avaliku väljapaneku tulemustest teatab arhitektuuriamet kohalikes ja
maakonna massiteabevahendites. 4.32
Arhitektuuriamet korraldab planeeringute avaliku väljapaneku tulemuste
tutvustamiseks avaliku arutelu. 4.33
Arhitektuuriamet teatab avaliku arutelu toimumise koha ja aja vastavalt käesoleva
määruse punktides 4.25 ja 4.26 (4.ptk. II
osa) kehtestatud teatamise korrale. 4.34
Avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu tulemuste alusel teeb
arhitektuuriamet planeeringus vajalikud parandused ja täiendused ning
linnavalitsus esitab selle järelevalve teostajale
koos informatsiooniga lahendamata planeeringuvaidluste kohta. 4.35
Kui avaliku väljapaneku ja avaliku arutelu tulemuste alusel tehtud
vajalike paranduste tõttu muutuvad planeeringu põhilahendused, korratakse
avalikku väljapanekut ja avalikku
arutelu planeeringu parandamise järel käesolevas Põhikirjas kehtestatud
korras. 5.ptk.
Järelevalve planeeringu
koostamise üle,
planeeringute kehtestamine ja
tühistamine. 5.1
Järelevalvet planeeringute üle teostab maavalitsus. 5.2
Üldplaneeringu kehtestab linnavolikogu. 5.3
Kui kehtestatud linna üldplaneering muudab kehtivat maakonnaplaneeringut
ja maavalitsus on järelevalve käigus
muudatustega nõustunud, kannab maavalitsus vastavad muudatused
maakonnaplaneeringusse ja maavanem kehtestab need. 5.4
Detailplaneeringu kehtestab linnavalitsus Narva linna ehitusnõukogu
ettepanekul ,kui linnavolikogu on selle heaks kiitnud. 5.5
Kui kehtestatud detailplaneering muudab kehtivat üldplaneeringut ja
maavalitsus on järelevalve käigus muudatustega nõustunud, kannab
arhitektuuriamet vastavad muudatused üldplaneeringusse ja linnavalitsus esitab
need linnavolikogule kehtestamiseks. 5.6
Planeeringu kehtestamisest teatab
linnavalitsus kohalikes ja maakonna
massiteabevahendites. 6 5.7
Linnavalitsus saadab üldplaneeringu
ja detailplaneeringu kehtestamise otsuse järelevalvet teostavale maavalitsusele
ja riigi maakatastri pidajale. 5.8
Isikutele, kelle kirjalikke ettepanekuid järelevalve käigus ei
arvestatud, saadab arhitektuuriamet tähitud
kirjaga planeeringu kehtestamise otsuse ärakirja ühe nädala
jooksul pärast kehtestamise otsuse
vastuvõtmist. 5.9
Isikutel, kelle kirjalikke ettepanekuid
avaliku väljapaneku ja järelevalve käigus ei arvestatud, on õigus üldplaneeringu
ja detailplaneeringu kehtestamist vaidlustada kohtus ühe kuu jooksul, arvates päevast, mil isik sai teada või pidi teada saama
planeeringu kehtestamisest. 5.10
Kohaliku omavalitsuse kehtestatud üldplaneeringu või detailplaneeringu
vastuolu korral seaduse või maakonnaplaneeringuga teeb järelevalvet teostav
maavalitsus kohalikule omavalitsusele
ettepaneku planeeringu korrigeerimiseks. Ettepaneku tagasilükkamisel pöördub
maavanem kohtusse planeeringu
vaidlustamiseks. 5.11
Kui kehtestatud maakonnaplaneering on
vastuolus kehtiva üldplaneeringuga või ei pea kinni kohaliku omavalitsuse seaduslikest õigustest, teeb
kohalik omavalitsus maavalitsusele ettepaneku planeeringu korrigeerimiseks.
Ettepaneku tagasilükkamisel pöördub kohalik omavalitsus kohtusse planeeringu
vaidlustamiseks. 5.12
Üldplaneeringu või detailplaneeringu tühistamise kavatsusest teatab
linnavalitsus kohalikes ja
maakonna massiteabevahendites. 5.13
Üldplaneeringu ja detailplaneeringu tühistab linnavolikogu, kuid mitte varem
kui ühe kuu möödumisel tühistamise kavatsusest teatamisest. 5.14
Kehtestatud planeeringu tühistamisest teatab linnavalitsus kohalikes ja
maakondlikes massiteabevahendites. 5.15
Detailplaneeringu tühistamise võib kohtus vaidustada planeeringualal asuva
kinnisvara omanik, kes on ühe kuu jooksul pärast planeeringu tühistamise
kavatsusest teatamist esitanud kohalikule omavalitsusele
kirjaliku protesti. 5.16
Planeeringu tühistamine ei laiene ehitistele, millele on antud
ehitusluba enne planeeringu tühistamist. 5.17
Enne planeeringu tühistamist tuleb selgitada selle senise elluviimise
tulemusi ning põhjendada edaspidisest elluviimisest loobumist. 5.18
Igaühel on õigus tutvuda kehtestatud planeeringuga. 5.19
Kehtestatud planeeringuga tutvumine tagatakse arhitektuuriameti arhiivis,
kus võimaldatakse omandada kehtestatud planeeringute koopiaid. 5.20
Kehtestatud planeeringu ülevaatamisega selgitatakse planeeringukohase
arengu tulemused, planeeringu edasise elluviimise võimalused, planeeringu põhilahenduste
muutmise või planeeringu tühistamise vajadus ja
muud planeeringu elluviimisega seotud küsimused. 5.21
Kehtestatud planeeringud vaadatakse üle linnavolikogu ja linnavalitsuse uue
koosseisu liikmetest moodustatud komisjoni poolt ja ülevaatuse tulemused
esitatakse maavalitsusele hiljemalt kuue kuu jooksul pärast kohalike
omavalitsuste korralisi valimisi. 5.22
Kehtestatud planeeringute ülevaatuse tulemustest informeerib
linnavalitsus kohalike ja maakondlike massiteabevahendite kaudu. 7 5.23
Kui planeeringu kehtestamisega kitsendatakse senist maakasutust või
krundi ehitusõigust, teatab sellest arhitektuuriamet kinnisasja omanikule tähitud
kirjaga kahe nädala jooksul
pärast planeeringu kehtestamist. 5.24
Kinnisomandile võib kehtestatud detailplaneeringu alusel ja vastavalt
seadusele seada kitsendusi. 5.25 Kinnisasja omanikul
on õigus nõuda käesolevas määruses nimetatud kitsendustest või
detailplaneeringu tühistamisest tuleneva kahju õiglast ja kohest hüvitamist.
Üld- ja detailplaneeringutest
tulenevate kitsenduste puhul hüvitab kahju linnavalitsus või detailplaneeringu
koostamisest huvitatud isik. 5.26
Hüvituse suurus määratakse kinnisasja omaniku ja kahju hüvitamise
kohustatud isiku kokkuleppel. Kui kokkulepet
ei saavutata, määrab hüvitise suuruse kohus huvitatud isiku nõudel. 5.27
Linnavalitsus on kohustatud kinnisasja omaniku nõudel võõrandama
kinnisasja kohese ja õiglase tasu eest, kui kehtestatud
planeeringuga nähakse ette kinnisasja kasutamine avalikul otstarbel või
piiratakse oluliselt kinnisasja senist kasutamist või muudetakse senine
kasutamine võimatuks. 5.28
Planeeringu elluviimiseks võidakse
kohaldada kinnisasja sundvõõrandamist kinnisasja
sundvõõrandamise seaduses (RT I 1995, 30, 380, 59, 1006) ettenähtud
alusel. 6.ptk. Kruntide jagamine ja ühendamine. 6.1
Kruntide jagamine või ühendamine
on iseseisvate piiritletud kruntide moodustamine nende piiride kindlaksmääramisega. 6.2
Krundi jagamine või ühendamine
teostatakse vastavalt kehtestatud planeeringule. Kehtestatud
planeering on aluseks uute kruntide moodustamisele ja olemasolevate
kruntide piiride muutmisele. 6.3
Kruntide jagamise või ühendamise
otsustab linnavalitsus oma korraldusega. Korralduses
näidatakse ära: 1)
krundi jagamise või ühendamise
õiguslik alus.(Maakorraldusseadus 07.02.1999.a. nr. 481); 2)
krundi asukoht (aadress) ja suurus; 3)
jagamise või ühendamise tulemusel moodustatud krundi asukoht (aadress)
ja suurus. 6.4
Krundi jagamisel moodustatakse ühest krundist kaks või enam iseseisvat
krunti. Krundi jagamiseks linnavalitsus koostab või tellib krundi jagamise
plaani. 6.5
Kui jagatav krunt on kaasomandis, jagatakse krunt kaasomanike kokkuleppel
ning krundi jagamise plaani kooskõlastavad kaasomanikud. 6.6
Krunti ei ole võimalik jagada, kui
jagamise tulemusena muutub võimatuks krundi kasutamine vastavalt
sihtotstarbele või kui ei ole võimalik moodustada katastriüksust või kui
kaasomanik ei nõustu krundi jagamisega. 6.7
Kruntide ühendamisel moodustatakse kahest või enamast krundist üks
terviklik, iseseisev krunt. 6.8
Kruntide ühendamiseks linnavalitsus koostab või tellib kruntide ühendamise
plaani. 6.9
Krunte ei ole võimalik ühendada, kui ühendamise tulemusena muutub võimatuks
kruntide kasutamine vastavalt sihtotstarbele. 8 III osa.
Ehituslik
projekteerimine 7.ptk.
Üldsätted. 7.1
Määruse antud osaga määratakse kindlaks projektdokumentatsiooni väljatöötamise,
kooskõlastamise ja kinnitamise (heakskiitmise) kord Narva linna territooriumil
hoonete ja rajatiste ehituseks, laiendamiseks, ümberehitamiseks ja
restaureerimiseks, territooriumite heakorrastamiseks, detailplaneeringute
lokaalseks läbitöötamiseks. 7.2
Projektide koostamisega võivad EV Keskkonnaministeeriumi poolt
kinnitatud litsentside väljaandmise korra alusel tegeleda ettevõtted,
organisatsioonid, firmad ja ettevõtjad,
kes omavad vastavaid litsentse. 7.3
Ühepereelamut, taluhooneid, suvilat, aiamaja, kuni kahe sõiduautokohaga
eraldi seisvat garaazi ning muid lihtsaid ja väikesemahulisi ehitisi võib enda
tarbeks projekteerida ka erihariduseta isik kohaliku omavalitsuse poolt väljaantud
ühekordse projekteerimisloa alusel. Ühekordse
projekteerimisloa väljaandmise tingimused ja kord on kehtestatud Vabariigi Valitsuse 9.juuli 1996.a. määrusega
nr. 184. 8.ptk.
Projekteerimise üldreeglid. 8.1
Ehitise projekteerimine toimub üldjuhul kooskõlas kinnitatud üld- ja
detailplaneeringutega, projekteerimisülesannetega ja arhitektuur- planeerimise ülesannetega. 8.2
Planeeringute projektide puudumisel või teistel vajalikel juhtudel otsustatakse
ehituskrundi valiku küsimus
ja teised projekteerimistööde
alustamisega seotud küsimused, otsustatakse
NARVA linnaehitusnõukogu
poolt ja vastavalt arhitektuur-planeerimise ülesandele. 8.3
Projekteerimistingimustega määratakse kindlaks
arhitektuurilis-ehituslikud ja teised projekteerimiseks vajalikud lähteandmed,
aga määratakse ka isikud, kellega projekt
peab olema kooskõlastatud. 8.4
Tingimused ja nõuded projekteerimiseks antakse edasi omanikule või
projekti tellijale arhitektuuriameti poolt projekteerimisülesandega või
arhitektuur- planeerimise ülesandega (APÜ) või neid asendava dokumendiga
mitte hiljem kui 4-nädalat taotluse esitamise päevast või projekteerimise
alustamise teatamisest. 1)
APÜ väljaandmise vajadus, samuti seal
esitatavad tingimused ja nõuded määratakse kindlaks Narva linnaehitusnõukogu
poolt. 2)
APÜ või teda asendavate
dokumentide kehtivus on 2 aastat väljaandmisest kuni ehitusloa saamiseni. 9.ptk.
Narva Linnaehitusnõukogust. 9.1
Parimate
linnaehituse ja ehitiste arhitektuurilahenduste
saamiseks, täielikuma ja kvaliteetsema linnaehituspoliitika
teostamiseks Narva linnas luuakse Narva linnavalitsuse otsusega Linnaehitusnõukogu. 9.2
Linnaehitusnõukogu on linnavalitsuse juures tegutsev nõuandev organ.
Linnaehitusnõukogu koosseisu ja volitused kinnitab
linnavalitsus linnavolikogu ülesandel. Seoses sellega kõik küsimused, mis on
seotud linna linnaehituspoliitikaga, otsustab linnavalitsus linnaehitusnõukogu
ettepanekute alusel. 9 9.3
Linnaehitusnõukogu koosseisu kuuluvad
kõik asjast huvitatud linnaametite esindajad (arhitektuuriamet,
keskkonnakaitseamet, linnamajandusamet, tervisekaitsetalitus, tööinspektsiooni
esindaja). IV
osa. Ehitus 10.ptk.
Üldmõisted. 10.1
Ehitis on hoone või rajatis. 1)
Hoone on maapinnaga
püsivalt ühendatud, katuse, välispiirite ja siseruumiga ehitis. 2)
Rajatis on maapinnaga püsivalt ühendatud, inimtegevuse tulemusena valminud ehitis, mis ei ole hoone. 10.2
Ajutine ehitis on piiratud ajavahemikuks, kuid mitte kauemaks kui viieks
aastaks püstitatud ehitis, mis likvideeritakse linnavalitsuse määratud ja
ehitusloas näidatud tähtajaks. Ajutise ehitise projekteerimine,
ehitamine, kasutamine ja lammutamine toimub käesoleva määruse sätete
kohaselt. 10.3
Väikehoone on kuni 12-ruutmeetrise ehitusaluse pinnaga ühekorruseline
keldrita hoone, mida ei kasutata elamiseks ja millel ei ole tehnilisi ja
avalikke funktsioone. 1)
Väikehoonet võib ehitada ehitusinspektsiooni kirjalikul nõusolekul
Linnaehitusnõukogu otsuse alusel kasutatava
krundi asukoha ja piiride kindlaksmääramisel ilma ehitusprojekti,
ehitusloa ja ehitusjärelevalveta ning
võtta kasutusele ilma kasutusloata. 10.4
Omavoliline ehitis on ilma ehitusloata püstitatud ehitis, välja arvatud
käesoleva määruse 7.peatüki punktis 7.3 nimetatud juhul. 10.5
Ehitus ehk ehitamine on käesoleva määruse tähenduses: 1)
ehitise püstitamine maa peale või maapõue; 2)
olemasoleva ehitise laiendamine juurde-,
peale- või allaehitamise teel; 3)
ehitise konstruktsioonide, arhitektuurse ruumilise lahenduse
(ruumijaotuse) või välisilme konstruktsiooniline muutmine ja selliste
muutmistega seotud ümberehitamine, renoveerimine, restaureerimine; 4)
tehnoloogilise ümberseadistamisega seotud ehitus- ja paigaldustööde
tegemine; 5)
ehitise lammutamine. 10.6
Nulltsükkel - hoone suhtelisest kõrgusest
0,
00 (tavaliselt I korruse põranda pind) allapoole jääv hoone osa. 10.7
Varjatud (kaetud) tööd - ehitustööd, mis kaetakse
järgnevate ehitustöödega ja mille vaatlemine ei ole ilma
konstruktsioone avamata võimalik. 11.ptk.
Üldsätted. 11.1
Ehitis peab olema projekteeritud ja ehitatud üldtunnustatud ehitusreeglite
kohaselt tagamaks ehitise
tarbeomaduste säilimise kavandatud kasutus ja jooksul. 11.2
Ehitis peab olema projekteeritud ja ehitatud nii , et oleks tagatud vaba juurdepääs
selle ning vahetus naabruses asuvate teiste ehitiste remondiks ja hoolduseks,
aga ka tulekahjude ja muude õnnetuste või avariide
likvideerimiseks. 10 11.3
Hoonete projekteerimisel ja/või väikehoone püstitamisel ehituskrundile
tuleb jätta hoone minimaalseks kauguseks
naaberkrundi piirist pool hoone piiripoolse osa kõrgust, kui naaberkruntide
omanikud ei lepi kokku teisiti ja selle kokkuleppega
on nõustunud tuletõrje- ja päästeamet. 11.4 Hoone kõik esileulatuvad osad peavad paiknema
selle krundi piires, millel ta asub, kui naaberkrundile ei ole kehtestatud
nendele ettenähtud spetsiaalseid servituute. Hoone fassaadi paiknemisel
tänava joonel võivad hoone väljaulatuvad osad
(trepid, trepiakende valguskaevud
ja muud hoone fassaadil
esileulatuvad osad) üldkasutatavale
kõnniteele ulatuda mitte rohkem
kui 1/4 kõnnitee laiusest. 11.5
Ehitis peab omama piisavat kandevõimet, püsivust
ja kestvust, ta ei tohi
luua ohtu inimestele, varale ja keskkonnale ning ta tarbeomadused peavad
säilima kogu kavandatud kasutusea jooksul. 11.6
Üldkasutatavad rajatised ning ehitiste üldkasutatavad ruumid ja
osad peavad olema ligipääsetavad
ja kasutatavad liikumisraskustega isikutele ja teistele
vaeguritele. Selle nõude rakendamist
korraldab linnavalitsus Vabariigi Valitsuse poolt kehtestatud korras. 11.7
Ehitiste kasutamine peab vastama tema otstarbele
ja funktsionaalsetele nõuetele ning tagama ohutud elu-, töö- ja
liikumistingimused. 11.8
Ehitise laiendamine, ümberehitamine ja remont peab olema
teostatud ehitise arhitektuurilist ja ajaloolist väärtust arvestades. 11.9
Ehitus vanalinna muinsuskaitsealal, selle kaitsetsoonis ja
linnaehituslikel kaitsealadel võib toimuda ainult kooskõlas nende
piirkondade kaitse
korraldamise määruste ja nõuetega. 11.10
Ehitusjärelevalvet teostab linna ehitusinspektsioon, kes ehitustegevust
reguleerivate seaduste, eeskirjade ja käesoleva määruse sätete kohaselt: 1)
korraldab ehitusprojektide kehtivatele seadustele
ja normidele, detailplaneeringutele ja
projekteerimistingimustele vastavuse kontrolli
ja vastavalt vajadusele korraldab ehitusprojektide ekspertiise
(linnaehitusnõukogu otsuse alusel); 2)
väljastab ehituslubasid; 3)
registreerib ehitustööde alustamise; 4)
peab ehitusregistrit; 5)
kontrollib ehitustööde teostajal tegevusloa olemasolu tema poolt
teostatavateks töödeks ning nende juhtimiseks nõutava
kvalifikatsiooniga spetsialistide olemasolu; 6)
kinnitab omanikujärelevalve teostaja; 7)
kontrollib ehitustöid; 8)
korraldab ehitustööde lõppemisel ehitiste
ülevaatuse; 9)
annab välja ehitise kasutusloa
ja informeerib hooneregistrit; 10)
kontrollib ehitiste kasutamist ja korrashoidu ning teeb ettekirjutisi
puuduste likvideerimiseks; 11)
korraldab ehitistega toimunud avariide uurimist. 11.11
Ehitusjärelevalve kontrolli teostamiseks määrab ehitusinspektsioon
ehitusele litsentseeritud ehitusjärelevalve inseneri. Ehitusjärelevalve
inseneril või
ehitusinspektoril on õigus: 1)
nõuda ehitusprojekti
kontrollimiseks vajalikke andmeid; 11 2)
pääseda takistamatult ehitisele ja selle juurde kuuluvale krundile
ehitustööde kontrollimiseks; 3)
teha ettekirjutisi ehitise omanikule või ehitusettevõtjale,
kui ehitis ei ole projektikohane, ei vasta ehitusnormidele või on
muutunud avariiohtlikuks, ning määrata tähtaeg puuduste kõrvaldamiseks; 4)
teha linna ehitusinspektsioonile ettepanek ehitusloa peatamiseks või tühistamiseks,
kui ehitise omanik või ehitusettevõtja ei täida tema ettekirjutisi. 11.12 Ehituslikult lihtsa ja väikese ehitise ehitamisel
võib ehitusinspektsioon järelevalveinseneri jätta määramata. 11.13 Ehitusinspektsiooni poolt teostatud ehitusjärelevalve kulud katab ehitise omanik linnavalitsuse poolt kehtestatud tasumäärade alusel ja korras. 11.14
Uusehituseks, juurde- ja ümberehituseks, lammutamiseks, samuti ehitise
kasutuselevõtuks peab ehitise omanik saama loa käesoleva määrusega sätestatud
korras. Mullatöödeks on vajalik saada luba Narva linnamajandusametilt. 11.15
Eritööde (lõhketööd, puuraukude rajamine
j.t.) lubade andmine toimub vastavate ametkondade poolt erimääruste ja
eeskirjade kohaselt. 11.16
Ehitise kasutamine peab toimuma kasutusloa ja ekspluatatsiooni
reguleerivate eeskirjade kohaselt (tuleohutus, elektri-, gaasi, veetarbimise,
liftide ja tõsteseadmete ohutu
ekspluatatsiooni, tootmise korraldamise ja teised ehitiste ekspluatatsiooni
korraldavad eeskirjad). 11.17
Ehitise ja krundi korrashoiu
ja ohutuse eest ehituse ajal, ehitise kasutamise ja lammutamise ajal vastutab
ehitise omanik, ehitustööde teostajad ja rentnikud vastutavad
ehitise omaniku ees, kui seadused või Narva heakorra ja avaliku korra
eeskiri ei sätesta vastutust eri
juhtudel teisiti. 11.18
Monumentide, skulptuuride, mälestusmärkide, tänava- ja pargiinventari,
firmasiltide, reklaami, ajutiste, müügikioskite ja muude linna ilmet mõjutavate
monumentaal- ja väikevormide püstitamiseks ja paigaldamiseks hing hoonete
fassaadide värvilahenduste teostamiseks
kehtestab eraldi korra linnavalitsus. 12.ptk.
Ehituseks antavad
load. Ehitusluba. 12.1
Ehitusluba on ehitusinspektsiooni poolt antav luba uusehituseks või
ehitustööde teostamiseks olemasolevatel ehitistel. 12.2
Ehitusloa taotlemine on kohustuslik järgmisteks ehitustöödeks: 1)
ehitise püstitamine maa peale või maapõue; 2)
olemasoleva ehitise laiendamine juurde-, peale- või allaehitamise teel; 3)
ehitiste konstruktsioonide, arhitektuurse ruumilise lahenduse
(ruumijaotuse) või välisilme konstruktsiooniline muutmine ja selliste
muutmistega seotud ümberehitamine,
renoveerimine, restaureerimine; 4)
tehnoloogilise ümberseadistamisega seotud ehitus- ja paigaldustööde
tegemine. 12.3
Ehitusinspektsioon annab ehitusloa kinnisasja omanikule
või isikule, kelle kasuks on seatud hoonestusõigus. Ehitusloa saamise
toiminguid võib teostada omaniku
esindaja. 12.4
Kui ehituse ajal ehitise omanik muutub, peatab ehitusinspektsioon ehitusloa, seejärel tähsustanud
muutunud andmed, vormistab ehitusinspektsioon loa uue omaniku nimele. 12 12.5
Ehitusloa saamiseks peab ehitise omanik esitama ehitusinspektsioonile
vastava taotluse vormikohasel taotluslehel: 12.5.1
ehitustööde (uusehitus,
rekonstrueerimine, restaureerimine, laiendamine või kapitaalremont) läbiviimise loa saamiseks tuleb esitada järgmised
dokumendid: - linna
vanemgeodeedi poolt kinnitatud krundi alusplaan M 1:500, märkides ära kõik tehnokommunikatsioonid ja
rajatised, olemasolevad puud või põõsastikud (10 m
raadiuses krundi piirist); - vastavalt ehitusprojektile ehitusloa taotlemisel esitatud
nõudmistele koostatud ehitusprojekt, mis on kooskõlas Arhitektuuriameti poolt
välja antud projekteerimistingimustega; - andmed ehituse töövõtja
kohta (tegevuslitsentsi
koopia koos lisalehega); -
andmed isiku kohta, kes teostab projekteeriva organisatsiooni poolt
autorijärelevalvet (tegevuslitsentsi koopia lisalehega ja kohustusleht); - andmed
isiku kohta, kes teostab valdaja tehnilist järelevalvet (Narva Ehitusinspektsiooni
esindaja); -
andmed ehitusregistri jaoks. 12.5.2
olemasoleva ehitise puhul lisatakse loataotlusele: -
dokument, mis tõendab hoone omandiõigust (rendi puhul rendilepingu
koopia ja rendileandja kirjalik nõusolek
ehitustööde teostamiseks); -
olemasoleva ehitise kasutusluba; -
ehitusprojekt, mis on kooskõlastatud asjakohaste ametite ja
teenistustega (vastavalt projekteerimise tehnilistele
tingimustele), kinnitatud Arhitektuuri ja
Linna Planeerimise Ameti ja
Narva linnaehitusnõukogu poolt ja
kooskõlastatud ehitise omanikuga ja projekti
tellijaga; -
andmed ehitusregistri jaoks. 12.6
Ehitusloa taotlemisel lammutustöödeks peab ehitise omanik esitama
ehitusinspektsioonile: 1)
ehitise omandiõigust tõendava dokumendi; 2)
asjasse puutuvate ametkondade (muinsuskaitse, keskkonnakaitse jt.) kooskõlastused; 3)
projektdokumentatsiooni või lammutustööde teostamise projekti; 4)
omanikujärelevalve kohustuslehe. 12.7
Ehituslikult lihtsa ja väikese ehitise lammutamine võib
ehitusinspektsiooni nõusolekul toimuda ilma ehitusprojekti
ja ehitusloata. 12.8
Ehitusinspektsioon vastab ehitusloa taotlusele kirjalikult hiljemalt kahe
nädala jooksul, arvestades taotluse esitamise päevast. 12.9
Eramu krundil, kui selle krundi ja hoonestuse kohta ei ole arhitektuuri-
ja muinsuskaitselisi või muid seaduslikus korras kehtestatud piiranguid ja
ettekirjutusi, võib omanik ilma loata: 1)
teha elamus ja kõrvalhoonetes väikesemahulisi sisemisi muudatusi, ilma
et muutuks hoone või rajatise
otstarve ja maht, väheneks põhikonstruktsioonide vastupidavus, suureneks
tuleohtlikkus ja halveneks
sanitaar-hügieeniline seisund ega saaks kahjustatud ehitisele kehtestatud erinõuded; 2)
teostada madalhaljastust ning paigaldada väikevorme ja
teisi kujunduselemente; 3)
lammutada omavolilisi ja ajutisi ehitisi. 13 12.10
Linnavalitsusel on õigus ehitusluba tühistada, kui: 1)
ehitust ei ole alustatud ühe poolaasta
jooksul arvates ehitusloa väljaandmise päevast; 2)
ehitusloa taotlemisel on esitatud valeandmeid. 12.11
Ehitusloa kehtivusaja lõppemisel tuleb ehitise omanikul
loa kehtivuse pikendamiseks esitada
vastav taotlus koos põhjendustega. 1)
ehitusluba võib ehitusinspektsioon pikendada üheks aastaks; 2)
ehitusloa pikendamisest keeldumise
korral (käesoleva määruse punkti
11.11 alapunkti 3 rakendamisel, tehniliste tingimuste
aegumisel ja muudel projekti korrastamist eeldavatel juhtudel) teatab
ehitusinspektsioon sellest kirjalikult koos keeldumise põhjendustega. 12.12
Ehitusloa andmisest
keeldumine. Ehitusluba ei anta, kui: 1)
ehitusprojekt ei vasta kehtestatud detailplaneeringule ja
projekteerimistingimustele; 2)
ehitusprojekti ei ole koostanud või kontrollinud kõrgharidusega
arhitekt ja vastava ehituseriala kõrgharidusega insener; 3)
projekteeritud ehitis kahjustab asjaõigusseaduse
(RT I 1993, 39< 590; 1995,
26-28, 355) §-des 143-154 sätestatud naabrusõigusi ja naabriga ei ole
saavutatud kokkulepet; 4)
ehitusprojekt ei vasta
ehitusnormidele ja teistele õigusaktidele. Kaevetööde
luba 12.13
Kaevetöid teostatakse
linnavolikogu kehtestatud korras kaevetööde lubade alusel, mida annab välja
Linnamajandusamet. 12.14
Kaevetööde luba ei nõuta
projektikohaste vundamendi- ja muude ehituskrundil asuvate
projektikohaste süvendite kaevamisel, kui antud projektile
on ehitusinspektsiooni poolt väljastatud ehitusluba
ja projekti kooskõlastamisel
ei ole seatud kaevetöid piiravaid tingimusi
maaeralduse piirides. Ehitise
kasutusluba 12.15
Ehitise kasutusluba on luba,
mille ehitusinspektsioon annab ehitusloa alusel
projekti kohaselt valminud ehitisele. 12.16
Kasutusluba antakse pärast ehitise
ülevaatamist, ehitusjärelevalve ettekirjutuste täitmist ja ehituse
dokumentatsiooni üleandmist ehitusinspektsioonile ning peale lõpetatud
ehitise geodeetilise täitejoonise täitmist ja üleandmist Narva
vanemgeodeedile. 12.17
Ehitist võib kasutama hakata pärast kasutusloa saamist ja ainult
kasutusloas näidatud otstarbel. Ehitise või
mõne tema osa kasutusotstarbe muutmiseks peab ehitise
omanik taotlema ehitusinspektsioonilt uue kasutusloa. 12.18
Kui ehitist ei kasutata sihipäraselt kasutusloas
näidatud otstarbel või kui ehitis on muutunud ohtlikuks inimeste varale
või keskkonnale, võidakse kasutusluba puuduste likvideerimiseni linnavalitsuse
poolt peatada. 13.ptk.
Ehitustööde tegemise
kord. Ehituse
alustamisest teatamine. 13.1
Ehitise omanik on kohustatud teatama ehitustööde
algusest ehitusinspektsioonile vähemalt kolm päeva enne tööde
alustamist ja registreerima ehitustööde alustamise ehitusinspektsioonis. 14 13.2
Ehitustööde alustamise registreerimiseks esitab ehitise omanik
ehitusinspektsioonile: 1)
avalduse; 2)
ehitusloa; 3)
ehituse omanikujärelevalve kohustuslehe ja litsentsi koopia; 4)
ehitustööde teostaja andmed (tegevusloa
või litsentsi koopiad); 5)
ehitise mahamärkimise joonised; 6)
ehitusinspektsiooni poolt ehitusregistri täpsustamiseks nõutavad
andmed. Omanikujärelevalve
13.3 Ehitustööde
pideva järelevalve teostamiseks on
ehitise omanik kohustatud määrama
kooskõlastatult ehitusosakonnaga omanikujärelevalve, kelle põhikohuseks
on tagada ehitustööde vastavus ehitusnormidele ja eeskirjadele,
ehitusprojektile ning töövõtulepingule. 1)
Ehitusinspektsiooni ettekirjutused on
omanikujärelevalve teostajale kohustuslikud. 2)
Omanikujärelevalve teostaja õigused, kohustused ja vastutuse sätestavad
järelevalve leping ja vabariiklikud ning kohalikud õigusaktid. 13.4
Ehitustööde tegemine ilma ehitusinspektsioonis registreeritud omanikujärelevalveta
on keelatud. Ehitise omanik on kohustatud omanikujärelevalve muutuse korral
selle kooskõlastama ehitusinspektsiooniga. 13.5
Omanikujärelevalvet võib teostada ehitise omanikuga sõlmitud sellekohase
lepingu olemasolul projekteerija või litsentseeritud järelevalveinsener. 1)
Omanikujärelevalve teostaja ei tohi
olla ametis ehituse töövõtja juures. 2)
Kui omanikujärelevalvet teostab projektorganisatsioon, on ta kohustatud
määrama järelevalve korraldamise eest vastutava töötaja. 13.6
Ehituslikult lihtsa ja väikese ehitise (eramu, kuni 2-kohaline garaaz,
kasvuhoone, puukuur, piirdetara jms) puhul võib omanikujärelevalvet teostada
ehitise omanik. Ehitamine 13.7
Ehitise omanik on kohustatud ehitustööde alustamisel krundile välja
panema kogu ehituse ajaks plakati informatsiooniga ehitise omaniku, ehitusettevõtja,
ehitusloa, ehituse lõpetamise tähtaja ja ehitise otstarbe kohta. 13.8
Ehitustöid võivad teha tegevusluba omavad ettevõtjad, kes võivad teha
ainult neid töid, mille tegemiseks on väljastatud tegevusluba ja mille
juhtimiseks on ettevõtjal vastava eriala spetsialistid. 13.9
Ehitusettevõtja on kohustatud ehitamise käiku dokumentreerima, ehitama
projekti kohaselt ning hoidma
korras ehitist ja ehitusplatsi. Ehitusprahi väljavedamiseks on vajalik saada
luba Linnamajandusametilt ja Keskkonnaametilt. 13.10
Ehitusettevõtja on kohustatud likvideerima garantiiajal ilmnenud
puudused. Ehitise garantiiaeg on vähemalt 2 aastat kasutusloa andmise hetkest. 13.11
Ühepereelamu, suvila, aiamaja, kasvuhoone, kuni kahekohalise garaazi ja
väikehoone ehitustöid võivad teha ja juhtida nende omanikud.
Ehitusprahi väljaveoks on vajalik
saada luba Linnamajandusametilt ja Keskkonnaametilt. 15 13.12
Hoone
ehitusel on kohustuslik hoone nulltsükli kontrollmõõdistamine ja teostuse projektile vastavuse
kinnitamine mõõdistaja sellekohase aktiga. Ehituse jätkamine on lubatud
peale nimetatud dokumendi esitamist ehitusinspektsioonile ja tööde
jätkamise loa saamist vastava sissekandega ehitusloale. 13.13
Ehitise ruumijaotuse muutmise
eesmärgil teostatav seinte ja
lagede ja muude konstruktsioonielementide, välja arvatud koormusvabad
kergkonstruktsioonid, lammutamine, samuti ukseavade tegemine raudbetoon- ja
kiviseintesse võib toimuda ehitise
omaniku poolt projekti järgi, mis on kinnitatud linnaehitusnõukogu poolt ja
peale ehitusloa saamist ehitusinspektsioonist. 13.14 Korterite ümberehitamine,
kui muudetakse korterite planeeringut uute avade lõhkumisega mittekandvatesse
seintesse või kui lammutatakse mittekandvaid seinu, on lubatud
ilma projektita, kooskõlastatult
ehitusinspektsiooniga linnavalitsuse poolt
kehtestatud korras. Kui korteri ümberehitamisel
muudetakse fassaade või ruumide otstarvet,
tehakse kandekonstruktsioonidesse avasid,
on nõutav projekti ja ehitusloa olemasolu. 13.15
Ruumi (eluruum/mitteeluruum) funktsiooni muutmiseks peab
ruumi valdaja taotlema ehitusinspektsioonis ehitus- ja kasutusluba. 13.16
Tarade ja piirete ehitus krundi tänavapoolses osas, kui see ei ole
ette nähtud projektiga, millele on väljastatud ehitusluba, peab olema
kooskõlastatud Arhitektuuri ja
Linna Planeerimise Ametiga ja
registreeritud ehitusinspektsioonis. 13.17
Naaberkruntide vaheliste tarade ja piirete ehitamine peab toimuma
naabritevahelisel kokkuleppel ja asjaõigusseaduse kohaselt (RT 1993, 39, 590;
1995, 26-28, 355). 13.18
Ehitusinspektsiooni töötaja ettekirjutuste täitmine on ehitise
omanikule, omanikujärelevalve tegijale ja ehituse ettevõtjale kohustuslik.
Ehitusinspektsiooni insener-inspektori või ehitusjärelevalve kontrolli eest
vastutava inspektsiooni töötaja ettekirjutuste mittetäitmisel võivad need töötajad määrata
mittetäitjale halduskaristuse vastavalt haldusõigusrikkumiste seadusandlusele
trahvina kuni 100 päevapalga
ulatuses (§ 74). 13.19
Ehitusele vee, soojus- ja elektrienergia andmine ning müügilepingute sõlmimine,
kui ehitisel puudub ehitusluba või ei ole ehituse algust registreeritud
ehitusinspektsioonis, on keelatud. 13.20
Kui ehitusele on kehtestatud korra vastaselt avatud
vee, soojus- ja elektrienergia andmine, samuti ehitusloa tühistamisel ja
ehitise kasutuselevõtmisel ilma kasutusloata, on nende ressursside müüjad või
tarnijad kohustatud linnavalitsuse korralduse alusel ja selle kohaselt lõpetama ehituse või omavolilise või kastutusloata ehitise
varustamise vee, soojus- või elektrienergiaga. 14.ptk.
Ehitise ülevaatus
ja kasutuslubade andmine. 14.1
Ehitist võib kasutusele võtta ainult ehitusinspektsiooni poolt väljastatud
kasutusloa alusel ja selle kasutamine võib toimuda ainult kasutusloas märgitud
otstarbel. 14.2
Ehitist võib kasutusele võtta ka valminud osade kaupa peale nende ülevaatust
ning kasutusloa saamist. 14.3
Ehitise ülevaatuse korraldamiseks peab ehitise omanik esitama ehitusinspektsioonile viis päeva enne ülevaatuse
toimumist alljärgnevad dokumendid: 1)
ehitusloa; 2)
ehitise mahamärkimise akti (uusehitisel); 16 3)
ehitusprojekti, kuhu on sisse viidud töö käigus tehtud täiendused ja
parandused; 4)
ehituse täitedokumentatsiooni; -
ehitustööde päevikud (va eramu ehitaja); -
varjatud tööde aktid (va eramu ehitaja); -
teostusjoonised ja vajaduse korral kontrollmõõdistamise
joonised; -
eritööde vastuvõtuaktid; - vee-,
kanalisatsiooni-, gaasitorustike, soojusvõrkude ja teiste tehnovõrkude
valdajate õiendid ja load
energiaressursside kasutuse alustamiseks; 5) tehniliste ja tehnoloogiliste
seadmete ja süsteemide paigaldamise
ja katsetuste aktid ja nende
kasutusload;
6) tervisekaitse, päästeameti,
tuletõrje järelevalve, keskkonnakaitse, töökaitse, linnamajandusameti
prügimäe omaniku (jäätmepolügooni) tõendidid ja vastavaltvajadustele teiste
asjassepuutuvate järelevalveasutuste õiendid ehitise kasutuskõlblikkuse
kohta; 7)
ehitusel kasutatud toodete vastavuse tunnistused; 8)
ehitise registreerimiskaart. 14.4
Ehitise omanik kooskõlastab ehitusjärelevalve osakonnaga ülevaatuse
toimumise aja ja teostajad. 14.5
Ehitise ülevaatuse kohta koostatakse akt. 1)
Ülevaatajate allkirjadega varustatud
akti üks eksemplar kuulub säilitamisele linnavalitsuse
ehitusinspektsiooni arhiivis, teine eksemplar kuulub
säilitamisele omaniku poolt; 2)
ehitusinspektsiooni juhataja kinnitab oma allkirjaga ühe eksemplari
ehitise ülevaatuse akti ja täitedokumentatsiooni saamist ning ehitise kasutusloa väljastamise
õigsust. 15.ptk.
Ehituse dokumentatsiooni
säilitamine. 15.1
Ehitise omanik on kohustatud tagama kogu ehitusprojekti säilitamise. 15.2
Linnavalitsus peab säilitama kogu ehitusprojekti ja ehitisega seotud
dokumentatsiooni ehitise olemasolu jooksul. 1)
Arhitektuuri ja Linna Planeerimise
Ameti arhiivis säilitatakse ehitise ehitusprojekt. 2)
Ehitusinspektsiooni arhiivis säilitatakse ehitise ülevaatuse aktid, järelevalvedokumenta-tsioon
ja ehitise täitedokumentatsioon. 3)
Maakorralduse osakonna arhiivis säilitatakse tehnovõrkude kontrollmõõdistused. 16.ptk.
Ehitusregister. 16.1
Ehitusregistrit peab ehitusinspektsioon. 16.2
Ehitusinspektsioon annab peale ehitisele
kasutusloa andmist registreerimiskaardi üle hooneregistri pidajale. 16.3
Ehitise andmete muutumisel
ehitamise ajal on ehitise omanik kohustatud informeerima ehitusregistri pidajat
muutunud andmetest. V
osa. Krundi ja ehitise
korrashoid ja
kasutamine 17.ptk.
Ehitise omaniku kohustused. 17 17.1
Ehitise omanik on kohustatud tagama temale kuuluva ehitise ning selle
juurde kuuluva krundi korrashoiu ja ohutuse ehituse ajal,
ehitise kasutamisel ja selle lammutamisel. 17.2
Ehitise omanik peab tagama ehitise kasutusloa kohase kasutamise ja ehitise
kasutamis- ja hooldamisjuhendi
pideva täitmise. 17.3 Punktide 17.1 ja 17.2
nõuete täitmiseks ehitise või ehitise osa kasutamise ajal peab omanik
või rentnik (va eramajade omanikud) käskkirjaga määrama ehitise (ehitiste, ehitise osa) kasutamise ja
hooldamise eest vastutava isiku või võtma need kohustused enda kanda.
Munitsipaalelamute eest vastutava isiku määrab
vastava elamuvalitsuse juhataja. Korteriühistute, alandus-, suvila-,
autogaraažide- ja paadigaraažide ühistute eest vastutava
isiku
määrab ühistu esimees juhatuse liikmetest, või on ise vastutavaks isikuks ja
vastav määramine kinnitatakse ühistu üldkoosoleku protokolliga. Käskkirja
koopia või ühistu üldkoosoleku protokolli koopia tuleb anda üle
ehitusinspektsioonile ja vastutav isik peab täitma ehitusinspektsioonis
kohustuslehe ühe kuu jooksul peale kasutusloa väljaandmist, aga juba
kasutatavate ehitiste puhul kolme kuu jooksul peale käesoleva määruse
avaldamist. 17.4
Ehitise omanik peab tagama ehitise kasutuse ja korrasoleku kontrollimiseks
ehitusjärelevalve töötaja ja teiste valdkondade järelevalve teostajate
juurdepääsu ehitisele ja ehitisega seotud dokumentatsioonile. 17.5
Ehitise omanik on kohustatud lammutama omavolilise või ajutise ehitise
ehitusinspektsiooni ettekirjutusega määratud tähtajaks. 17.6
Kui ehitise omanik ei lammuta omavolilist või ajutist ehitist
ehitusinspektsiooni poolt määratud
tähtajaks, võib linnavalitsus korraldada selle lammutamise omaniku kulul. 17.7
Kui ehitis on muutunud avariiohtlikuks, peab omanik või ehitusettevõtja
koheselt kõrvaldama avariiohu. 1)
Kui ehitise omanik või ehitusettevõtja ei kõrvalda avariiohtu
linnavalitsuse pool määratud tähtajaks, siis linnavalitsus kõrvaldab selle
omaniku kulul. 2)
Ehitise omaniku kohustused ehitisega toimunud avariist teatamisel ning
avarii tehniliste põhjuste uurimise ja dokumenteerimise kord
on määratud kindlaks Vabariigi Valitsuse
määrusega nr. 350, 14.novembrist 1995.a. 18.ptk.
Krundi ja
ehitise korrashoiu
nõuded. 18.1
Maakasutuse korrastamisel ja hoonestustingimuste
seadmisel ehituskrundiga piirnevate maa-alade, sõidu- ja kõnniteede määratlemine,
nende korrashoiu ja hooldamise kohustuste panemine ehituskrundi omanikule või
õiguspärasele valdajale toimub linnavalitsuse poolt kehtestatud korras. 18.2
Ehitisel peab olema korrastatud ja hooldatud välimus. Hoonete välisseinakate,
uksed, aknad, karniisid, vihmaveetorud ja muud fassaadielemendid peavad olema
terved ja nõuetekohaselt värvitud. 18.3
Ehitise algset värvitooni muuta, hoonele uue kujundusega
välisuksi ja aknaid paigaldada või muul viisil nende välisilmet
muuta võib ainult arhitertuuriameti
loal, mis antakse kinnitatud viimistluspassi, kujundusprojekti või
kirjaliku nõusoleku vormis ja peale
ehituse alustamise registreerimist ehitusinspektsioonis. 18 19.ptk.
Krundi ja
ehitise korrashoiu
järelevalve. 19.1
Ehitise ja krundi korrashoiu järelevalvet teostavad linnavalitsuse
osakonnad põhimääruse alusel ja piirkonna kordnikud. 19.2
Järelevalve teostajad võivad ehituskrundi ja ehitise õiguspäraselt
valdajalt nõuda: 1)
krundi ja ehitise kasutamise peatamist või piiramist, kui nende
kasutamine võib põhjustada ohtu inimestele või keskkonna seisundile; 2)
ohtlike või risustavate materjalide ja ainete kõrvaldamist krundilt; 3)
lagunenud, kasutusohtlike või loata ehitatud hoonete ja rajatiste
likvideerimist (lammutamist, demonteerimist); 4)
ehitise kasutusomaduste
vastavusse viimist sellekohaste eeskirjade
ja normidega. 19.3 Ehitusjärelevalve
nõuete täitmise kohustuslikkus: 1)
kui ehitusjärelevalveinsener on tuvastanud, et ehitus ei ole
projektikohane või ehitist ei kasutata
kasutusloa kohaselt või ei ole täidetud ehitusnormide nõudeid, peab ehitise
omanik tagama järelevalveinseneri ettekirjutuste täitmise määratud tähtajaks. 2).
kui ehitise omanik järelevalveinseneri ettekirjutusi ei täida, võib
linnavalitsus peatada või tühistada ehitusloa või kasutusloa. Linnavalitsus
ennistab ehitusloa või kasutusloa pärast järelevalveinseneri ettekirjutuste täitmist. 20.ptk.
Vastutus määruse
rikkumise eest. 20.1
Käesoleva määruse rikkumine toob kaasa Eesti Vabariigi õigusaktides
ettenähtud kriminaal-, haldus-, tsiviil- või distsiplinaarvastutuse.
| |
|
Üldplaneering | Detailplaneeringud | Arhitektuuri võistlus | Fotogalerii | Linna ehituspõhikiri | Geodeesia | Kaart | Kontakt | |
© 2005 Arhitektuuri ja Linnaplaneerimise Amet. Tel. +372 35 99050 |