Edendada jätkusuutlikku ja demokraatlikku
linnaplaneerimist, kasutades infotehnoloogia poolt pakutavaid
võimalusi.
Edendada e-demokraatia kontseptsiooni, luues
võimalusi arvamuste ja informatsiooni vahetamiseks.
Tõsta ühiskondlikku teadlikkust
ja hõlmatust.
Luua süsteem, mis oleks abivahendiks linnaplaneerimisel.
Ideoloogia
Paljuski sarnaselt sellele, kuidas tegelikkust
tõlgendatakse televisioonis, on meie projekti algseks ideeks
luua olemasolevast keskkonnast kolmemõõtmeline arvutimudel,
kasutades reaalajas modelleerimist võimaldavat tarkvarapaketti,
mis oleks igaühele lihtsalt mõistetav.
Kodanikud, kellele staatiline ja näiliselt
"lõpetatud" kunstniku nägemus või füüsiline
mudel tundub väheatraktiivne, saavad tõenäoliselt
juba esimesest pilgust rohkem infot ja inspiratsiooni, kui kasutatakse
mittestaatilist, muudetavat visualiseerimist, mis toob koheselt
esile nende kodupiirkonda kavandatud muudatused. Sageli ei tunne
kodanikud vajadust diskussioonis osaleda, sest nad lihtsalt ei saa
aru, kuidas mõni planeerimisettepanek otseselt nende elusid
võib mõjutada, neil pole piisavalt aega küsimusse
süvenemiseks ning nad leiavad, et nad pole otsustamiseks küllalt
pädevad.
Just kujutlus, et ehitusprojekti tõlgendamiseks
või keeruka planeeringu mõistmiseks tuleb kõigepealt
rohkesti õppida, paneb paljud inimesed loobuma otsustusprotsessis
osalemisest. Kui inimesed mõistavad, et neil on juurdepääs
seesugusele intuitiivselt mõistetavale tehnoloogiale, mis
lubab neil langetada informeeritud otsuseid, hakkavad institutsioonide
ja kodanike vahelised barjäärid langema. Otsustusprotsessis
hakatakse julgemalt osalema ning kutse selles osaleda laieneb palju
suuremale hulgale kodanikele, kellel on võimalus hääletada
mõne ettepaneku poolt või vastu, võtta ühendust
planeeringu eest vastutava ametnikuga või isegi võtta
osa avatud mõttetalgutest. Seega on kommunikatsioonitehnoloogia
kättesaadavus siinkohal otsustava tähtsusega.
Selle töövahendi kasutamisel ei piirdu
kodanike roll enam passiivse pealtvaatamisega, nii et neile üksnes
näidatakse planeeritud kavandit kogu selle ilus, vaid nendest
saavad aktiivsed osalised. Planeerimisprotsessi käigus on nii
kodanikel kui ka kogukonna juhtidel võimalik interaktiivselt
arvutiga töötada. Kasutades vaid arvutihiirt, on neil
võimalik jalutada oma kodu välisukseni või vaadata
üle tänava planeeritud kaubanduskeskuse erinevaid versioone
peaaegu kõigi mõeldavate nurkade alt. Diskussioonide
tulemusel sisse viidud muudatusi on taas võimalik interaktiivselt
vaadata, samuti saab minevikus esitatud planeerimisega seotud küsimusi
uuesti läbi vaadata või püstitada uusi küsimusi.
Suurem osalus võib anda toitu uutele ideedele, andes neile
elujõudu ja soodustades konsensuse saavutamiseks vajalikku
selgust suhtlemisel.
Kirjeldus
E-kogukonna projekti eesmärk on edendada
demokraatlikku ja jätkusuutlikku linnaplaneerimist, kasutades
moodsa infotehnoloogia ja interneti poolt pakutavaid võimalusi.
Projekt kasutab uuenduslikke veebipõhiseid tarkvaralahendusi,
selleks et teha kodanikele ja asjast huvitatud organisatsioonidele
rahvusvaheliselt kättesaadavaks info linnaruumi planeerimise
ja arendamise kohta - sellega tahetakse soodustada avalikkuse kaasalöömist
otsuste langetamisel kohalikku arengut puudutavates küsimustes
ning suurendada investeeringuid Narva linna majandusse. Loodetavasti
näitab projekt ka üldisemalt süsteemi kasutusvõimalusi
linnaplaneerimises; kui projektist saadud kogemused on positiivsed,
võib seda töövahendit kasutada ka teiste Euroopa
linnade ja piirkondade planeerimises.
E-kogukonna projekt edendab otsuste langetamise
läbipaistvust Narva linnas ning seega avab Narva linnavalitsusele
võimaluse arendada efektiivsemat dialoogi linnaelanikega
ja aidata avalikkusel paremini mõista linnavalitsuse poolt
vastu võetud otsuseid.
Veebipõhise virtuaalse infosüsteemi
E-kogukonna loomine eeldab teatava "virtuaalse keskkonna"
väljatöötamist, kus spetsialistide poolt visandatud
linna ruumiplaneeringu projektidele antakse kolmemõõtmeline
vorm, kasutades planeeritava piirkonna realistlikke mudeleid, kus
on võimalik arvuti abil ringi jalutada ning kuhu kodanikel
on võimalus teha täiendusi ja korrektsioone, misjärel
uue versiooni võib taas teisendada kolmemõõtmelisele
kujule, nii et see kajastaks viimaseid muudatusi. Kavandatav süsteem
peab olema võimeline mõistma kasutajate inimlikus
sõnastuses esitatud soove ning teisendama need juhisteks,
kuidas mingit objekti tuleb kujutada. See uuenduslik IT töövahend
võimaldab sünteesida kodanike poolt tehtud ettepanekutest
konkreetseid otsuseid, andes otsustusprotsessile uue demokraatliku
väljundi reaalajas.
Tavalise internetiühenduse kaudu kättesaadav
süsteem töötatakse välja vastavalt asjast huvitatud
gruppide vajadustele ning sisaldab näiteks investorite ja turistide
veebilehekülgi. Süsteem sisaldab suurt hulka erinevaid
temaatilisi alamsüsteeme nagu näiteks linna üldplaan,
jalgrattaliikluse temaatiline plaan, ühistranspordi korraldus,
vanalinna temaatiline park jne.
Protsess
Partnerite peamised ülesanded:
Projekti juhtimine - Hendrikson & Ko
Jätkusuutlikkusega seotud küsimused - SERI
Narvas teostatavad uuringud - Peipsi CTC
Kasutajaliidese loomine - Infinity Ltd.
3D moodulite loomine - Network Models
Töötlus- ja turvakihi loomine - IDEC SA
Andmebaasikihi loomine - IDEC SA
Süsteemi integreerimine - Infinity Ltd.
Süsteemi käivitamine Narva kogukonnas - Narva Linnavalitsus
Levitamine - Hendrikson & Ko
Süsteemi käivitamine ühiskonnas - Hendrikson
& Ko
Rahastamine
47% projekti maksumusest rahastatakse EU LIFE
keskkonnaprogrammist ja 53% projektipartnerite poolt.